Tiedotteet

25.10.2019

Miss Suomi -kilpailu tekee paluun keväälle – luvassa on myös 10-osainen tv-sarja AlfaTV:llä

Miss Suomi 2020 -kilpailu käydään keväällä ja finaaligaala nähdään suorana perjantaina 22.5. klo 20.00-21.30. Luvassa on paljon uutta, sillä kevään aikana nähdään myös 10-osainen sarja, jossa seurataan viikoittain semifinalistien ja finalistien arkea. 

Suora finaalilähetys pitenee puolella tunnilla. Mukaan halutaan saada vieraiden haastatteluja punaiselta matolta sekä kilpailijoiden tunnelmia lämpiöstä lavan takaa. Finaalia ennen nähdään Matkalla Miss Suomeksi 2020 -seurantadokumentti. Se on ohjelmasarja, jossa nähdään missikandidaattien koulutuspolku kohti misseyttä ja esiintymisen ammattilaisuutta. Sarjan ensimmäisen jakson on määrä tulla ulos maaliskuussa viikolla 12.

Tähän mennessä televisiossa on nähty vain Miss Suomi -kilpailun finaali, joka on jäävuoren huippu esiintymis- ja työelämätaitoja vahvistavasta koulutuksesta, jonka jokainen osallistuva kandidaatti saa kilpailun kuluessa. Nyt päästään seuraamaan nuorten naisten oppimiskaarta castingista ja karsinnoista aina kilpailun loppuhuipennukseen saakka.

— Katsojat ovat toivoneet jo vuosia, että he pääsisivät tutustumaan missifinalisteihin paremmin. Nyt siihen tarjoutuu ensimmäistä kertaa mahdollisuus. Sarjaa tullaan näyttämään reaaliajassa, Miss Suomi -kilpailua järjestävä Sunneva Kantola kertoo.

— Tänä vuonna lyhyellä varoitusajalla tehty Miss Suomi 2019 finaaligaala tavoitti lähes 300 000 katsojaa ja se rohkaisi meitä jatkamaan projektia uudistetussa muodossa. Nyt katsojamme saavat kokonaiskuvan kandidaattien kehittymisestä tehtäviin missikauden aikana. Haasteena ei ole vain ulkoinen kauneus vaan kokonaisuus, joka muodostuu useasta osa-alueesta. Katsojatkin voivat ensi kertaa arvioida persoonien soveltuvuutta vaativiin edustustehtäviin kotimaassa ja kansainvälisillä areenoilla, sanoo Jarmo Kalliola, AlfaTV:n operatiivinen johtaja.

____________________________________________

 

26.09.2019

Folke Westiltä uusi vastuullista matkailua käsittelevä televisiosarja

Folke Westin uuden sarjan työnimi on Kadonneen kulttuurin metsästys. Siinä keskitytään alkuperäiskansojen historiaan ja kulttuureihin Etelä- ja Keski-Amerikassa. Kyseessä on 12-osainen dokumenttisarja, jota kuvataan vuosien 2020–2021 aikana. Sarja alkaa pyöriä AlfaTV:llä lokakuussa 2020.

Jaksojen punaisena lankana toimii alueen alkuperäiskansojen ja heidän kulttuuriensa kohtalo sekä luonnon tuhoutuminen. Ohjelmassa kysytään, onko peli jo menetetty vai voisiko vastuullinen matkailu tuoda vastauksia intiaanien ongelmiin.

Eurooppalaisten valloitus johti monien intiaanikulttuurien tuhoutumiseen ja katoamiseen. Folke West esittelee sarjassaan nykypäivään saakka säilyneiden yhteisöjen elämää. Jokaisessa jaksossa käsitellään maan historiaa, joka luo taustan intiaanien arjen realiteetteihin. Lopuksi pohditaan vastuullista matkailua ja sitä, millaisia positiivisia vaikutuksia sillä voisi olla alkuperäiskansoille.

Pitkän tauon jälkeen takaisin ruutuun

Folke West julisti vuonna 2002 pitävänsä taukoa televisiotyöstä. Siihen mennessä hän oli ehtinyt kiertää yhteensä 108 maata.

Julistin pitäväni 15 vuoden tauon, jota jouduin venyttämään kolmella vuodella sairastuttuani syöpään vuonna 2015. Tauon aikana olen vetänyt suosittuja kiertomatkoja eri matkatoimistoille ja syventynyt kulttuurihistoriallisiin tutkimuksiin, kertoo Folke West.

Tämän syksyn ja talven aikana AlfaTV esittää Folke Westin parhaita matkaohjelmia arkistojen kätköistä 12-osaisessa sarjassa. Puolen tunnin mittaiset ohjelmat lähetetään lauantaisin klo 19.30 ja uusintana sunnuntaisin klo 18.30. Vuoden vaihteen jälkeen ohjelma muuttuu 45 minuutin mittaiseksi makasiiniohjelmaksi, jossa studiovieraiden kanssa käytävien keskustelujen lomassa nähdään inserttejä eri kohteista ympäri maailmaa.

Folke Westin legendaariset matkailusarjat

Folke West teki vuosina 1992–2004 yhteensä 565 TV-ohjelmaa. Niihin on mahtunut useita matkailusarjoja, kuten Matkalla Maailmalla (94 jaksoa), Matkamies Folke West (52 jaksoa), Folken Matkassa (172 jaksoa) ja Unelmamatka Maailman Ympäri Fazer Blue Magicilla (24 jaksoa). TV-sarjat komeilivat parhaimmillaan kolmantena Nelosen katsotuimpien ohjelmien listalla.

 

____________________________________________

Korjaus 8.8. julkaistuun tiedotteeseen:

AlfaTV oli heinäkuussa kaikkien kanavien vertailussa sijalla 9 ja kaupallisten kanavien vertailussa sijalla 6

 

Tiedotimme elokuun alussa, että AlfaTV oli heinäkuussa viikolla 31 Suomen viidenneksi katsotuin kanava katsotuimpien ohjelmien vertailussa. Tieto perustui Digitan lähettämään viikkoraporttiin kyseiseltä viikolta. Kävi ilmi, että Digitan raportin kertoimessa oli virhe. Digita on myöntänyt asian ja korjannut virheen.

Jos tarkastelemme Finnpanelin katsojalukuja ohjelmaluuppimme mukaisesti, joka on viisi tuntia vuorokaudessa klo 18–23, AlfaTV oli heinäkuussa kaikkien kanavien vertailussa sijalla 9 ja kaupallisten kanavien vertailussa sijalla 6.

Katsojaosuuden kannalta huippu saavutettiin viikolla 28 (tangoviikko). Silloin osuus klo 18-23 katselusta oli 6,6 prosenttia eli AlfaTV oli  neljänneksi katsotuin kanava.

vko 28:

https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vkokons/sharevk/2019/28/4plus.html

koko heinäkuu:

https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/kk/share/2019/7/share.html

____________________________________________

 

08.08.2019

AlfaTV ohitti Subin TV-kanavien katseluosuusvertailussa

AlfaTV oli heinäkuussa Suomen viidenneksi katsotuin kanava Ylen kanavien, MTV3:n ja Nelosen jälkeen. TV-kanavien kymmenen katsotuimman ohjelman vertailussa AlfaTV:n katseluosuus nousi 6 prosenttiin tavoittavuuden osalta. Kaupallisten kanavien vertailussa AlfaTV sijoittui kolmanneksi.

Vertailu tehtiin viikolla 31 ja lähteenä käytettiin Finnpanelin ja Digitan ilmoittamia lukuja. Katseluosuutta nosti lauantaina esitetty Jukka Kuoppamäen taiteilijajuhlakonsertti, jossa esiintyivät Kuoppamäen lisäksi muun muassa Katri Helena ja Danny. Seinäjoen Tangomarkkinoiden kuninkaallisen finaalin aikana heinäkuussa AlfaTV oli hetkellisesti Suomen katsotuin kanava. Sen katsojaosuus nousi suoran lähetyksen aikana hieman yli 34 prosenttiin.

— AlfaTV on kulkenut rohkeasti vastavirtaan ja se on kannattanut. Katseluosuus on noussut useita prosenttiyksiköitä kevään ja kesän aikana. Kun muut televisiokanavat suuntaavat ohjelmistonsa alle 40-vuotiaille kaupunkilaisille, AlfaTV painottaa ohjelmissaan maakuntien ja yli 40-vuotiaiden näkökulmaa, sanoo kanavan operatiivinen johtaja Jarmo Kalliola.

 

Tavoitteissa yksinumeroinen kanavapaikka

AlfaTV on ollut vuoden 2018 alusta yleisen edun kanava, jonka peitto on lähes 100 prosenttia Suomesta. Tällä hetkellä AlfaTV näkyy antenniverkossa kanavapaikalla 15, mutta yleisen edun kanavana AlfaTV tulee saamaan etusijan kanavanumeroinnissa.

— Aiomme hakea yksinumeroista kanavanumeroa ja sen seurauksena katsojamäärämme tulevat nousemaan vielä reippaasti nykyisestä, Jarmo Kalliola sanoo.

Kanavan ohjelmistossa on paljon ajankohtaista kotimaista sisältöä, uutisia, viihdettä, urheilua ja kulttuuriohjelmia. Ylivoimaisesti katsotuimpia ovat konsertit ja kulttuuriohjelmat. Kesällä seurattiin myös moottoriurheilua sekä kotimaan matkailukohteita ja kesäistä Suomea esitteleviä ohjelmia.

Syksyn ohjelmatarjonnassa kulttuuri huomioidaan vahvasti, sillä AlfaTV lähettää 14-osaisen suurten konserttien sarjan, jossa nähdään muun muassa Tangomarkkinoiden 35-vuotisjuhlakonsertti, Arja Korisevan juhlakonsertti, Reijo Taipaleen muistokonsertti, Romantiikan jättiläiset ja Eino Grönin 80-vuotisjuhlakonsertti.

Lokakuussa alkaa lisäksi Milana Misicin emännöimä musiikkipainotteinen Soiva postikortti -sarja, jossa vieraina ovat suomalaisen iskelmämusiikin huiput, kuten Saija Tuupanen, Marita Taavitsainen ja Amadeus Lundberg. Myös Taavi Vartian luotsaamaan Kuvia ja käännekohtia -sarjaan saadaan 16 uutta jaksoa. Uusi kausi alkaa syyskuussa. Vieraiden joukossa on sellaisia nimiä, kuten Katri Helena, Remu Aaltonen, Pepe Willberg ja Seela Sella.

Tiedotteessa kerrotut katsojatilastot perustuvat verkko-operaattori Digitan ilmoittamiin reaaliaikaisiin katsojamääriin, jotka saadaan lähes 500 000 televisiosta.

 

____________________________________________

 

15.07.2019

 

Tangomarkkinoiden lähetysten katsojaluvut  kasvoivat edelliseen vuoteen nähden

Lauantaina lähetetty Kuninkaallinen finaali tavoitti 720 000 katsojaa ja ohjelman katsojaosuuden keskiarvo oli 32 prosenttia. Ohjelman aikana se nousi ajoittain 34 prosenttiin. Lähes kolmasosa kaikista televisionkatsojista seurasi jännittävää finaalia kotisohvillaan.

Kuninkaallinen kavalkadi tavoitti 532 000 katsojaa ja katsojaosuus oli siinäkin huimat 17 prosenttia. Finaalin karsinta tavoitti 510 000 katsojaa ja katsojaosuus oli samoin 17 prosenttia. Luvut koskevat ohjelmien ensiesitystä eikä mukaan ole laskettu uusintojen katsojamääriä. Tilastot perustuvat verkko-operaattori Digitan ilmoittamiin reaaliaikaisiin katsojamääriin, jotka saadaan lähes 500 000 televisiosta.

 

____________________________________________

 

14.07.2019

 

AlfaTV teki historiaa: katsojaosuus oli Tangomarkkinoiden finaalin aikana reilut 34 prosenttia

Seinäjoen Tangomarkkinoiden kuninkaallisen finaalin aikana AlfaTV oli Suomen katsotuin kanava. Sen katsojaosuus nousi hieman yli 34 prosenttiin. Samaan aikaan MTV:n ja Nelosen katsojaosuudet olivat yhteensä 14,88 prosenttia.

— Nyt tuntuu hyvältä. Olemme tehneet valtavasti työtä tapahtuman onnistumisen eteen. Kaiken kaikkiaan kanavan kehitys ja katsojalukujen kasvu on ollut ennätyksellistä tänä vuonna. Jännityksellä odotamme tarkastettuja katsojalukuja, jotka saamme alkavalla viikolla, hehkuttaa AlfaTV:n operatiivinen johtaja Jarmo Kalliola.

Tangolaulukilpailuun liittyviä suoria lähetyksiä tehtiin ennätykselliset 11 tuntia. Tapahtumassa kuvattiin yhteensä 17 tuntia ohjelmaa. AlfaTV taltioi Tangomarkkinoiden 35-vuotisjuhlakonsertin, joka lähetetään kanavalla myöhemmin syksyllä. Tänä vuonna järjestettiin ensimmäistä kertaa Yrittäjäfoorumi, josta lähetettiin 2,5 tuntinen ohjelma. Tapahtuman aikana kuvattiin myös suositun Tanssi kanssain -sarjan tulevan kauden ohjelmaa. AlfaTV:n taiteellinen johtaja Timo Suomi palasi Tangolaulukilpailun finaalilähetysten ohjaajaksi. Hän ohjasi kilpailut vuosina 2008-2015 Yleisradiolle.

Tiedotteessa ilmoitetut katsojaosuudet perustuvat verkko-operaattori Digitan ilmoittamiin reaaliaikaisiin katsojamääriin, jotka saadaan lähes 500 000 televisiosta.

Lisätiedot:

Jarmo Kalliola
operatiivinen johtaja / AlfaTV
puh. 040 502 8890

 

____________________________________________

 

13.06.2019

 

Puhemies Matti Vanhasen isännöimä suora televisio-ohjelma alkaa lokakuussa AlfaTV:llä

Yhteiskuntaa ja politiikkaa käsitteleviin aiheisiin pureutuvassa kuuden jakson mittaisessa keskusteluohjelmassa aiheina ovat ilmastonmuutos, EU, globaalin kehityksen vaikutus kotimaassa ja muut ajankohtaiset aiheet, kuten metsien kasvu, työllisyys ja yrittäjyys. Suorana lähetyksenä nähtävässä ohjelmassa ovat vieraina kovan luokan asiantuntijat yhteiskunnan eri aloilta. Käynnissä olevan kehityksen syy-seuraussuhteet ovat vaikeasti hahmotettavia ja Vanhasen tavoitteena on tuoda ne lähelle tavallisen katsojan arkea. Ohjelman työotsikkona on ”Ajatuksia maailmasta”.

— Haluan välttää ohjelmassa turhaa sisäpiirislangin käyttöä ja käsitellä aiheita mahdollisimman kansantajuisesti, sanoo Matti Vanhanen.

Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen on Suomen entinen pääministeri ja eräs aikamme kokeneimmista ulkopolitiikan käytännön johtamiseen osallistuneista henkilöistä. Pitkän pääministerikauden lisäksi hänellä on monipuolinen kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä.

AlfaTV oli parhaimmillaan toiseksi katsotuin kanava

AlfaTV on vahvassa kehitysvaiheessa. Sen katsojaluvut ovat kasvaneet huimasti viime vuodesta. Kesäkuussa 8.6. suorana lähetetty Seinäjoen Tangomarkkinoiden Finaaliin karsinta saavutti yli 10 prosentin katsojaosuuden parhaaseen katseluaikaan ja oli kahden tunnin ajan maamme toiseksi katsotuin kanava Yle TV1:n jälkeen.

AlfaTV tavoitti tämän vuoden toukokuussa keskimäärin noin 530 000 katsojaa päivässä. Vuonna 2018 vastaava luku oli noin 150 000 katsojaa. Päivittäinen keskikatsojamäärä oli toukokuussa 260 000. Vuonna 2018 se oli 55 000 katsojaa päivässä. Katsojaluvut luvut perustuvat verkko-operaattori Digitan ilmoittamiin reaaliaikaisiin katsojamääriin, jotka saadaan lähes 500 000 televisiosta.

____________________________________________

 

16.4.2019

 

AlfaTV:n katsojaluvut tuplaantuivat

Katsojamäärät olivat yli kaksinkertaiset tammi-maaliskuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kanavan operatiivinen johtaja Jarmo Kalliola iloitsee myös siitä, että talous on ollut plussalla jo kolmen vuoden ajan.

— Kova työ on alkanut tuottaa tuloksia. Valtavirrasta poikkeava ja pääosin kotimainen sisältö on löytänyt yleisönsä. Loppuvuodelle tulevat ohjelmauutuudet palvelevat laajenevaa katsojakuntaa. Uskon, että ne takaavat kasvun myös jatkossa, sanoo Jarmo Kalliola.

Kesän ja syksyn ohjelmatarjonnassa on mukana runsaasti kotimaista kulttuuria. Kanavan musiikki- ja kulttuuriohjelmien kehittämisestä vastaava Timo Suomi nimitettiin taiteelliseksi johtajaksi helmikuussa. Venla- ja Telvis-palkitulla viihdealan konkarilla on mittava kokemus suurten konserttien monikameraohjauksesta ja tuottamisesta.

Syksyn musiikki- ja kulttuuriohjelmatarjonnassa on jännittäviä uusia avauksia. Olen erityisen iloinen siitä, että saamme tarjota katsojillemme laadukkaita konserttielämyksiä, Timo Suomi sanoo.

Luvassa on suurten konserttien sarja, jossa lavalle nousevat Suomen huippuartistit. Sarjassa nähdään muun muassa Jukka Kuoppamäen 60-vuotista taiteilijauraa juhlistava konsertti, jossa Jukan lisäksi laulavat Katri Helena ja Danny sekä Romanssimusiikin konsertti, jonka esiintyjiä ovat muun muassa Diandra, Kyösti Mäkimattila ja Mikko Leppilampi.

Tangomarkkinat on kesän kohokohta

Katsojatilastojen kannalta kesän ja koko vuoden kohokohta ajoittuu heinäkuulle Seinäjoen Tangomarkkinoihin. Tänä vuonna Tangolaulukilpailuun liittyvää ohjelmaa lähetetään enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Suoria lähetyksiä välitetään tapahtumasta yli 11 tuntia. AlfaTV taltioi myös Tangomarkkinoiden 35-vuotisjuhlakonsertin, joka lähetetään kanavalla myöhemmin syksyllä. Timo Suomi palaa Tangolaulukilpailun finaalilähetysten ohjaajaksi. Hän ohjasi kilpailut vuosina 2008-2015 Yleisradiolle.

Tangomarkkinoilla on suuri merkitys koko Suomen kansalle. Koen, että AlfaTV:llä on tärkeä tehtävä kotimaisen yleisön ja viihteenkuluttajan palvelemisessa, sanoo Timo Suomi.

AlfaTV:n tulevaa ohjelmistoa

Lukutoukat on uusi Sanna Stellanin ja Heini Röyskön luotsaama hyvän mielen kirjallisuusohjelma. Sitä on mukava katsoa, vaikka kirjat olisivatkin jääneet hyllyyn pölyttymään. Ohjelmasarja tulee ruutuun lokakuussa. Jokaisessa jaksossa paneudutaan yhteen kotimaiseen uutuuskirjaan ja kirjailijaan kerrallaan. Siskonpeti-sarjasta ja monista muista TV-sarjoista tuttu näyttelijä ja käsikirjoittaja Sanna Stellan kuuntelee äänikirjoja kauppakeskuksen parkkipaikalla autossa kyynelehtien. Heini Röyskö on AlfaTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmien toimittaja, joka lukiessaan tekee kirjoihin intohimoisesti alleviivauksia ja huomioita. Lukutoukat on syntynyt tekijöiden intohimosta kirjoja, tarinoita ja kirjallisuutta kohtaan. 

Soiva postikortti on Milana Misicin emännöimä intiimi musiikkiohjelma, jossa vieraina ovat suomalaisen iskelmämusiikin huiput, kuten Marita Taavitsainen, Saija Tuupanen ja Amadeus Lundberg. Artistit kertovat elämästään ja omistavat esittämiään kappaleita omille tärkeille ihmisilleen. Puolituntisessa ohjelmassa kuullaan 4-5 esitystä.

Mestarien maa on 10-osainen kotimainen sarja, jonka ensimmäinen kausi jatkuu huhtikuun puolivälistä kesään saakka. Sarjassa Janni Hussi ja Lassi Hurskainen tapaavat Suomen tunnetuimpia urheilijoita heidän kotikunnissaan. Ohjelman juontaa televisioon paluun tehnyt Tapio Suominen, joka on tuttu kaikille urheilun ystäville. Omien jaksojensa isäntinä ovat Suomen tunnetuimmat urheiljat, kuten NHL-tähdet Pekka Rinne ja Mikko Rantanen, mestarihiihtäjät Krista Pärmäkoski ja Aino-Kaisa Saarinen, sekä keihäänheittäjä Antti Ruuskanen. Urheilijan kanssa käydään läpi hänen uraansa ja hänelle tärkeitä paikkoja.

Mari Sainion (ent. Kakko) vetämässä jumppaohjelmassa huolletaan kehoa lempeästi. Syksyllä alkavassa ohjelmasarjassa tehdään yhdessä Marin kanssa harjoituskokonaisuuksia. Katsojat saavat yksinkertaisia avaimia elämänlaatunsa parantamiseen ja kehon hyvinvoinnin vahvistamiseen. Mari Sainio on kokenut toimittaja, juontaja ja liikunnanohjaaja. Hän on juontanut tunnettuja TV-ohjelmia, kuten Big Brother, Reikä seinässä ja Viihdeuutiset.

Euroopan NASCAR:ssa on mukana suomalaisia huippuja. Huhtikuussa alkava ja lokakuuhun saakka jatkuva NASCAR Whelen Euro Series on virallinen NASCAR-sarja, joka ajetaan Euroopassa huhti-lokakuussa 2019. Mukana on paljon moottoriurheilun isoja nimiä, kuten F1-maailmanmestari Jacques Villeneuve ja DTM-voittaja Ellen Lohr. Suomesta on mukana kolme kuljettajaa: Henri Tuomaala, Ian Eric Wadén ja Jesse Vartiainen. Kilpailussa kierretään Euroopan huippuradoilla ja kausi päättyy lokakuussa Belgian legendaariselle Zolderin radalle.

AlfaTV näkyy Digitan kanavapaikalla 15 (antennitaloudet) valtakunnallisessa A-kanavanipussa ma-la klo 18.00—23.00, su klo 7.30—9.30 ja 18.00—23.00.

 

Lataa julkaisuvapaat lehdistökuvat:

https://alfatv.wetransfer.com/downloads/b077fb7b9b1d9cd0f2255b88fe3429b520190416094753/0ff62b0291bd61abaa56fdb7fb8aaf8920190416094753/77b97b

 

____________________________________________

 

5.2.2019

 

AlfaTV palkkasi Timo Suomen kehittämään kulttuuriohjelmiaan

— Odotan innolla pääseväni suunnittelemaan kulttuuriohjelmatarjontaa yhdessä talon ammattitaitoisen tiimin kanssa. On upeaa, että AlfaTV haluaa panostaa kotimaiseen kulttuuriin, sanoo Timo Suomi.

Timo Suomi on nimitetty mm. musiikki- ja kulttuuriohjelmien taiteelliseksi johtajaksi 18.2.2019 alkaen. Suomi siirtyy AlfaTV:lle Tampere-talosta, jossa hän on vastannut kulttuuriohjelman kehittämisestä. Pisimmän työrupeamansa hän on tehnyt Yleisradiossa, jossa hän vastasi yli tuhannen musiikkiohjelman monikameraohjauksesta ja tuottamisesta.

Kotimaassa palkittu ja kansainvälistä tunnustusta saanut ohjaaja tuo AlfaTV:lle vankan osaamisensa suurten musiikkiproduktioiden läpiviemisestä. Suomella on vyönsä alla lähes 200 suoraa musiikkiohjelmalähetystä, joista merkittävin oli Euroviisujen Suomen karsinta- ja finaalilähetykset vuosina 2001-2007. Yhteistyö ei ole aivan uusi asia, sillä Suomi on jo aiemmin ohjannut kanavalle useita konserttiohjelmia.